Konsultuppdrag
Interims-VD för Stiftelsen Tjolöholm
Chefscoaching
Stödja Marks kommuns engagemang i Almedalen, facilitera två seminarier tillsammans med Frida Utveckling AB
Företags- och organisationsanpassade utbildningar
Utvecklande Ledarskap & Indirekt Ledarskap & Utvecklande Medarbetarskap
MTAM För ledningsgrupper och styrelser
Utvecklande Ledarskap
Målet är att du ska utveckla ditt ledarskap för att därigenom utveckla medarbetarna att på sikt nå högre effektivitet i organisationen. Under kursen ska du förstå hur du själv agerar som ledare och hur utvecklande ledarskap fungerar.
I konceptet Utvecklande ledarskap ingår:
• Ett bedömningsformulär (ULL) för personlig feedback.
• En teoretisk modell.
• En personlig utvecklingsplan.
Kursen vänder sig till dig som är chef eller ledare och vill utveckla ditt ledarskap. Läs mer på Försvarshögskolans hemsida.

Indirekt Ledarskap
Indirekt ledarskap (IL) är för dig som har en eller flera organisatoriska nivåer mellan dig och medarbetarna. Du kan till exempel sitta i ledningsgruppen eller vara mellanchef.
Ledarskapet innebär olika utmaningar och svårigheter beroende på var i organisationen det utövas. Det indirekta ledarskapet skiljer sig på flera sätt från det direkta ledarskapet. Förutom det rent fysiska avståndet till medarbetarna, handlar det även om att både kunna fatta snabba beslut här och nu, tänka strategiskt och fatta långsiktiga beslut.
Som mellanchef måste man kunna balansera såväl direktiv uppifrån som krav nedifrån.

Utvecklande Medarbetarskap
I dagens föränderliga arbetsliv behöver inte bara ledare på alla organisatoriska nivåer utvecklas och utveckla. Ett aktivt medarbetarskap är en förutsättning för att verksamheten skall fungera väl och för att den skall klara av att anpassa sig till nya förutsättningar och krav. Här kan du läsa mer om Framtidens ledares erbjudande inom Utvecklande Medarbetarskap
Medarbetarskap handlar om hur vi förhåller oss till arbetsuppgifterna, till arbetskollegorna och till arbetsgivaren. Det betyder att medarbetarna tillsammans med chefen ska ta ansvar för de resultat som uppnås, för arbetsmiljön och för arbetsplatsen i sin helhet. Alla är medarbetare – och vissa medarbetare har ett ledaransvar.

MTAM För ledningsgrupp och styrelse
MTAM skapades med syfte att utveckla en metod för att tydliggöra sambandet mellan ledningsgruppens unika förutsättningar och deras förmåga. MTAM bygger på ett frågebatteri och en pedagogisk modell som ger ledningsgrupper ett unikt stöd för sitt utvecklingsarbete.
Med hjälp av verktyget MTAM gör ledningsgruppen en inledande mätning/skattning av nuläget. Därpå följer utvecklingsdagar som bygger på gruppens resultat. Metodiken går ut på att systematiskt stärka de delar som är minst utvecklade och där det i högst grad saknas samsyn inom gruppen.
